Scargill dispute
halts paper

Tms 1 1 MAYB{9R41 Reporters

Southern editions of the
Daily Express were not pub-
lished last night because of an
inter-union dispute over giving
the National Union of.Mine-
workers the right of reply to_a

theeg-page attack on M
ScargilDmade in the Expresso
Védnesday. The paper’s Man-

chester editions were published.

The print union Sogat 82
insisted a reply should be
carried, but the National Union
of Journalists in Flect Streect
refused to handle copy for the
paper.

Management reached an
agreement with Sogat 82 that
the paper should be published
with blank pages where the
reply was to have been printed.
But the London jounalists
objected to a small notice
explaining that the blanks were
caused by their refusal to handle
the reply. The Manchester
editions carried this notice.

The journalists are backing
their editor Sir Larry Lamb,

ho resigned after Lord Mat-

thews, the propriector, agreed (o
allow Mr Scargill to reply. His
.resignation has not been accept-
ed.

The Express London NUJ
chapel (office branch) issued a
statement after supporting both
Sir Larry’s right to edit without
“interference” and Mr Scargill’s
right of reply, but rejecting the
“shabby compromise” between
the management and Sogat ’82
and refusing to accept the blame
for the reply not appearing.

In the House of Commons,
the Prime: Minister also rallied
to Sir Larry’s cause.

Mrs Margaret Thatcher said
that press freedon “will soon be
lost if threats to stop production
succeed in obtaining space in
newspapers for the propagation
of particular points of view”.

Leading figures in the Labour
Party, by contrast, were de-
lighted by Lord Matthews’
apparent willingness to grant a
right of reply.

Parliamentary report, page 4




